"Magazyn
Literacki KSIĄŻKI" 7/2004
Wyróżniona
Firma Księgarska
Innowacja - układanka z respektem dla rynku
"Polityka"
nr 43 29.10.2005
Grupa trzymająca książkę
"Polityka"
nr 21 22.05.2004
Łańcuch
książkowo-pokarmowy
"Rzeczpospolita"
14-15.01.2006
Nasi bracia Borders
"Rzeczpospolita" 07.10.2005
Sprzedaż książek ponownie zyskowna
""Notes Wydawniczy" nr 5 [193] 2008
Wywiad z prezesem Jackiem Olesiejukiem
"Wyróżnienie dla Firmy Księgarskiej
za zdobycie I miejsca w Rankingu Dystrybutorów
"Wyróżnienie dla Firmy Księgarskiej
""Century" z "Telerankiem"
|
Innowacja – układanka z respektem dla rynku
Andrzej
Góralczyk
Właściwie nie
wiadomo, dlaczego tak mało firm w Polsce robi interes na
innowacjach. Nie jest to przecież trudniejsze niż biznes według
wzorów tradycyjnych i wymaga
tak samo ciężkiej pracy, ale ma kilka niezaprzeczalnych zalet, na
przykład szczególnie wysoką premię płaconą przez klienta, możliwość
stosunkowo bezpiecznego operowania na szerokich rynkach z racji
pionierskiej pozycji oraz znacznie mniejsze ryzyko,
gdyż więcej elementów pozostaje pod kontrolą innowacyjnej firmy,
a mniej zależy
od nieprzewidywalnego otoczenia.
Procesy to też
tworzywo innowacji
W wypowiedziach wynalazców przewija się kilka wspólnych myśli, ale
innowacje
to przecież nie tylko wynalazki i patenty, to także ulepszenia
procesów.
Przykład Firmy Księgarskiej Jacek Olesiejuk ilustruje ogromne
możliwości biznesowe tkwiące w prawidłowo wdrażanych innowacjach
procesowych. Firma jest jednym z trzech największych dystrybutorów
książek w Polsce, a ostatnio wprowadzone ulepszenia logistyki dały
jej druzgocąc przewagę – kilkakrotnie wyższą wydajność pracy
niż u najbliższych konkurentów.
"Nie ma w tym nic nowego, same sprawdzone rozwiązania - mówi
Krzysztof Olesiejuk, brat Jacka. Obserwujemy, co dzieje się
w księgarstwie na świecie, odwiedziliśmy wielu dystrybutorów książek
w różnych krajach. Zapoznaliśmy się z panującymi standardami, także
najnowszymi, poznaliśmy różne koncepcje tego biznesu. Obserwujemy
rynek i widzimy upadek firm z błędnymi koncepcjami. Wniosek jest
oczywisty – trzeba działać według sprawdzonych standardów
i sprawdzonych koncepcji. Innej drogi nie ma, nie ma co wymyślać".
Nowa hala magazynu urządzona jest rzeczywiście według współczesnych
standardów. Przestrzenie składowania na regałach są dokładnie
poadresowane, każde miejsce oznaczono kodem kreskowym. Książki też
mają kod kreskowy, więc pracownik kompletujący wysyłkę nie musi nic
sprawdzać w dokumentach, wystarczy przeciągnąć czytnik nad etykietę
z kodem. System komputerowy automatycznie sprawdza stan zapasu
i wyświetla na czytniku liczbę egzemplarzy zamówionych do danej
partii,
więc wystarczy tylko trochę uważać. Zresztą drugi test eliminujący
błędy znajduje
się na końcu procesu kompletowania. To odpowiednio czuła waga, na
której umieszcza się karton z kompletem zapakowanych książek.
Na pytanie, z jakiej firmy zostało przeniesione to rozwiązanie,
Krzysztof Olesiejuk śmieje się: “Z żadnej oczywiście. Każdy rynek ma
swoją specyfikę, więc zastosowanie u nas nowoczesnych rozwiązań
poprzedziliśmy bardzo szczegółową analizą potrzeb rynku pod kątem
logistyki, np. reklamacje dotyczące kompletowania. Dla klientów
ważne jest nie tylko kompletowanie bez pomyłek, ale także wiele
innych szczegółów,
np. kolejność ułożenia pozycji w kartonie. Przeanalizowaliśmy także
wszystkie czynności magazynowe, a także logistyczną stronę naszych
planów, a planujemy na 2-3 lata naprzód. Dopiero gdy określiliśmy
wszystkie wymagania, przystąpiliśmy
do kompletowania elementów systemu".
Niektórych elementów trzeba było szukać, bo należą do rzadkości.
Szczęśliwie aplikacja komputerowa integrująca gospodarkę magazynowa
ze sprzedażą znalazła się w polskiej firmie. Została zainstalowana
z myślą o przyszłości, umożliwi obsługę magazynu w następnym etapie
pełnej automatyzacji. Podobnie czytniki - wcale nie najtańsze, ale
specjalne, z radiową transmisją danych, umożliwiające pracę systemu
w czasie rzeczywistym. “Już dzisiaj 5-6 osób bez wysiłku dokonuje
ok. 2000 pobrań z magazynu dziennie – dodaje Krzysztof Olesiejuk.
System automatycznie optymalizuje marszrutę ich wędrówek po
magazynie, samoczynnie drukuje specyfikacje i listy przewozowe,
kontroluje jakość w kilku krytycznych miejscach procesu. Szkolenie
nowego pracownika trwa niespełna godzinę".
Firma Księgarska Jacek Olesiejuk nie prowadzi sprzedaży detalicznej,
zaopatruje księgarnie i supermarkety. Wprowadza nowoczesne
rozwiązania nie tylko do logistyki magazynowej, ale także do obsługi
klientów. Do niektórych nowości klienci przyzwyczajają się powoli.
Na przykład witryna internetowa ułatwiająca składanie zamówień
została przyjęta entuzjastycznie, ale drogą wirtualną (Internet,
faks i telefon) posługuje się dopiero 60% klientów. Ta liczba
rośnie.
|